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  • #17513
    Mage
    Moderator

    Aehm, ist das nicht genau der Punkt? Also lieber Arcana und Nature als zwei mal Nature?

    Ja, dann können wir Arcane Spell halt nicht identifizieren? Genauso wenig wie Occulte? Poh!

    #17514
    Ultra
    Moderator

    Ja, dann können wir Arcane Spell halt nicht identifizieren? Genauso wenig wie Occulte? Poh!

    The lameness! Sofort jemand nen ordentlichen Wizard und Barde anbringen! 😛

    #17515
    Philipp
    Keymaster

    Ich habe bei meinen Probe Char auch etwas übersehen. Wenn man in einem Schritt, mehrere Ability Boosts bekommt, kann man nicht zweimal dieselbe Ability boosten:

    An ability boost normally increases an ability score’s value by 2. However, if the ability score to which you’re applying an ability boost is already 18 or higher, its value increases by only 1. At 1st level, a character can never have any ability score that’s higher than 18. When your character receives an ability boost, the rules indicate whether it must be applied to a specific ability score or to one of two specific ability scores, or whether it is a “free” ability boost that can be applied to any ability score of your choice.

    However, when you gain multiple ability boosts at the same time, you must apply each one to a different score. Dwarves, for example, receive an ability boost to their Constitution score and their Wisdom score, as well as one free ability boost, which can be applied to any score other than Constitution or Wisdom.

    #17516
    Ultra
    Moderator

    Ich habe bei meinen Probe Char auch etwas übersehen. Wenn man in einem Schritt, mehrere Ability Boosts bekommt, kann man nicht zweimal dieselbe Ability boosten:

    Sonst wärs ja ez!

    10 10 10 10 10 10 <= base
    12 12 12 12 10 10 <= extra points
    14 14 14 12 10 08 <= race
    16 16 14 12 10 08 <= background
    18 16 14 12 10 08 <= class

    Ist dem max was geht!

    #17517
    Mage
    Moderator

    Unser GM fängt schon an zu bescheissen!!!111

    #17522
    olli76
    Moderator

    Sagt mal wenn ich 2x Trained in irgendwas bin bringt das irgendwas? Also wird es dann expert oder sonstwas anderes?

    #17523
    Philipp
    Keymaster

    Proficiency is a system that measures a character’s aptitude at a specific task or quality, and it has five ranks: untrained, trained, expert, master, and legendary. Proficiency gives you a bonus that’s added when determining the following modifiers and statistics: AC, attack rolls, Perception, saving throws, skills, and the effectiveness of spells. If you’re untrained, your proficiency bonus is +0. If you’re trained, expert, master, or legendary, your proficiency bonus equals your level plus 2, 4, 6, or 8, respectively.

    INITIAL PROFICIENCIES At 1st level, you gain the listed proficiency ranks listed in the statistics. You are untrained in anything not listed unless you gain a better proficiency rank in some other way.

    The Initial Proficiencies section of your class entry indicates your character’s starting proficiency ranks in a number of areas. Choose which skills your character is trained in and record those, along with the ones set by your class. If your class would make you trained in a skill you’re already trained in (typically due to your background), you can select another skill to become trained in.

    #17524
    Ultra
    Moderator

    Proficiency ist der neue „base attack bonus“ bzw. Das, was die Klassen am Ende hinsichtlich einiger Attribute voneinander unterscheidet (weapon, armor und spell proficiencies, sowie perception, zumindest soweit ich das jetzt schon beurteilen kann). Andere proficiencies kann man selbst verteilen, z.B. Skills.

    By the way zählt die „haste doppelt nimm nen anderen“ Regel nur bei der Charaktererschaffung. Später verfallen eventuelle Dopplungen einfach, also lohnt sich etwas vorausplanung.

    Zum Beispiel lohnt es wahrscheinlich nicht Percerption über ein Feat auf Expert zu bringen, wenn man auf Stufe x ehe Experte wird.

    #17525
    Philipp
    Keymaster

    Allerdings kann man in Downtime auch neu trainieren bzw umshiften:

    „You can spend a week of downtime retraining to swap out one of your skill increases. Reduce your proficiency rank in the skill losing its increase by one step and increase your proficiency rank in another skill by one step. The new proficiency rank has to be equal to or lower than the proficiency rank you traded away. For instance, if your bard is a master in Performance and Stealth, and an expert in Occultism, you could reduce the character’s proficiency in Stealth to expert and become a master in Occultism, but you couldn’t reassign that skill increase to become legendary in Performance. Keep track of your level when you reassign skill increases; the level at which your skill proficiencies changed can influence your ability to retrain feats with skill prerequisites. You can also spend a week to retrain an initial trained skill you gained during character creation.“

    #17526
    Ultra
    Moderator

    Skills ja, perception, saves oder dergleichen nicht.

    #17527
    Ultra
    Moderator

    Wobei man nach etwas stöbern in den Regeln in der wunderbaren Welt der downtime dank retraining schon ’ne Menge tricksen kann.

    Beispiel gefällig?

    Mein human cleric startet mit reflex save auf trained. Ist mir zu wenig also nehme ich auf Stufe 1 über die human ancestry noch das general feat Canny Accumen dazu und gehe auf expert:

    CANNY ACUMEN FEAT 1
    GENERAL
    Your avoidance or observation is beyond the ken of most in your profession. Choose Fortitude saves, Reflex saves , Will saves, or Perception. You become an expert in your choice. At 17th level, you become a master in your choice.

    Aber halt, mein Cleric bekommt auf Stufe 11 folgendes Class feat:

    Lightning Reflexes 11th
    Your reflexes are lightning fast. Your proficiency rank for Reflex saves increases to expert.

    Also mache ich in der downtime einfach einen retrain und verlerne das feat für ein anderes feat, das feat soll ja nicht 6 level lang abstinken.

    Da der Reflex save für den cleric dann jedoch nicht automatisch mehr steigt, holt man sich das feat auf Stufe 17 einfach nochmal wieder (z.B. über das letzte ancestry feat des human, welches passenderweise auch auf level 17 kommt).

    CANNY ACUMEN FEAT 1
    GENERAL
    Your avoidance or observation is beyond the ken of most in your profession. Choose Fortitude saves, Reflex saves , Will saves, or Perception. You become an expert in your choice. At 17th level, you become a master in your choice.

    Taaaadaaaaa! 😛

    #17528
    Mage
    Moderator

    Ich hab da nur so ein Gefühl…das ich mir um Level 17 Feats keine Sorgen machen muss.

    #17529
    Ultra
    Moderator

    Ich hab da nur so ein Gefühl…das ich mir um Level 17 Feats keine Sorgen machen muss.

    Aber wieso dass denn? 😉

    #17530
    Ultra
    Moderator

    #17541
    Mage
    Moderator

    Soooo…jetzt fehlt noch: Keith the thief, Rocket Ranger und der Dorfkrieger.

    Da Chars getrennt machen hinsichtlich möglicher Synergien und Überlappungen von Skills und Fertigkeiten nicht so ideal ist, aber nochmal das was wir bereits zumindest basic an vorhandenen Lores und Crafting haben:
    .
    * Warfare Lore
    * Engineering Lore
    * Guilds Lore
    .
    * Crafting (Specialty: Artistry oder Blacksmithing, je nachdem was der Meister für einen Tinker für angebrachter hält).
    .

    Aktuell tendiere ich nun in Richtung Wizard anstatt Sorcerer was dann bedeutet
    aus
    * Engineering Lore
    * Guilds Lore
    wohl
    * Politics Lore
    * Kintargo Lore
    mit Background Emissary wird…und wir haben auch Michaels „Problem“ mit Arcana erschlagen 😀

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